Een teken van leven vanuit Budapest ! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu Een teken van leven vanuit Budapest ! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu

Een teken van leven vanuit Budapest !

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 November 2009 | Hongarije, Boedapest

Szia vrienden, vriendinnetjes, familie en kennissen in Nederland!


Het is schandalig lang geleden sinds ik mijn laatste reisverslag heb geplaatst, dus het is de hoogste tijd voor een nieuw reisverslag vanuit Budapest! Het was lastig om te memoriseren wat ik allemaal gedaan heb sinds mijn laatste update, maar ik denk dat ik de hoogtepunten weer op een rijtje heb!

Te beginnen in week 40, de week van 28/09 t/m 04/10 (mijn laatste update was dinsdag in die week). Die woensdag hebben we kennis gemaakt met de Amerikaanse versie van ‘bierspellen’. Danny, een jongen uit Boston, organiseerde een avond waarop alle exchange studenten deel konden nemen aan het spel ‘beerpong’. Wat heb je nodig; een lange tafel, glazen met bier en een pingpongbal. Je vormt twee teams, ieder team aan een ander uiteinde van de tafel, je plaatst ongeveer acht glazen met bier in een driehoek en mikken maar.. (doel: gooi de pingpongbal in een bierglas). Zodra je raak gooit, moet het andere team dit specifieke glas met bier in één teug leegdrinken. Goede methode om binnen korte tijd lekker zat te worden. Het was een enorm komisch gezicht om een hele kroeg vol exchange studenten te zien die allemaal ‘beerpong’ aan het spelen zijn (zie foto’s). De kroeg bood ons zelfs bier tegen gereduceerde prijs aan op het vertoon van een pingpongbal! Die donderdag hebben we weer een bezoekje gebracht aan de kroeg Morrisons 2. Ik heb dat weekend toch besloten om niet naar het Oktoberfest te gaan, het is ontzettend ver rijden en alle hostels waren al volgeboekt… Die zaterdag zijn we naar een gigantische discotheek aan de rand van Budapest geweest, genaamd ‘White Angels’. De discotheek was ongeveer 10 km buiten het centrum, maar aangezien taxi’s hier echt helemaal niets kosten (ik denk dat ik voor deze rit nog geen 1000 forint, ofterwijl nog geen drie euro, heb betaald!) was dat geen punt. ‘White Angels’ heeft echt een enorme dansvloer en rondom een open balkon van waar je de hele dansvloer kan overzien. Deze club vormt een hevig contrast met de doorsnee kroegjes die in het centrum van Budapest te vinden zijn, aangezien een drankje ongeveer dubbel zo duur was als in een normale Hongaarse kroeg (ze verkochten er alleen flesjes Heineken!), de entree voor mannen 2000 HUF (ong. 7,50 euro) was (vrouwen mochten natuurlijk voor de helft van de prijs binnen!) en je Lamborghini’s voor de deur kon vinden!

De daaropvolgende week bestond ook weer uit lessen volgen op de universiteit en feesten. Die woensdag ben ik met goede moed naar het Immigratie Office gegaan, omdat de Hongaarse autoriteiten en de universiteit van alle internationale studenten die langer dan 90 dagen in het land verblijven, inclusief mensen wonend in een EU-lidstaat, eisen dat ze zich registreren bij het Immigratie Office. Voor inwoners van niet EU-lidstaten betekent dit natuurlijk een verblijfsvergunning, voor inwoners van de EU hebben ze een registratie kaart uitgevonden! Aangezien Hongarije een enorm uitgebreid en strikt bureaucratisch stelsel heeft, geven ze deze registratie kaartjes niet zomaar weg! Een hoop persoonlijke documenten, kopieën en verklaringen zijn vereist. Na alle vereiste papieren bij elkaar gezocht te hebben, vertrok ik ’s ochtends vroeg vol goede moed, ondanks alle horror verhalen die ik vernomen had van andere studenten die me al voor waren gegaan, richting het Immigratie Office. Tevergeefs, de medewerkster van het Immigratie Office had toch een kleinigheidje kunnen vinden waardoor mijn papieren niet voldeden … Vrijdag besloot ik nogmaals naar het office te gaan, nu wel met alle juiste papieren. Ik kreeg een andere medewerker, ik leverde dezelfde papieren in als de vorige keer (het nieuwe papiertje achterhoudend) en jawel, deze man vond WEL dat alle papieren in orde waren!! Behoorlijk frustrerend, maar ik had eindelijk mijn welbegeerde papiertje en ik had immers beide keren maar een uurtje doorgebracht in het Immigratie Office (in tegenstelling tot andere buitenlandse studenten die na vier uur pas buiten stonden, sommigen zelfs zonder registratie kaart … ). Die woensdag heb ik mijn frustratie weg kunnen drinken op het ‘Pirates and Parrots Party’, georganiseerd door ESN. Dit feestje stond helemaal in het teken van piraten, met een prijs voor degene met het mooiste kostuum. Zo’n uitdaging neemt de gemiddelde Nederlander blijkbaar zéér serieus.. ! Persoonlijk vond ik het een beetje overdreven om voor één dag een nieuwe outfit aan te schaffen en creatief ben ik ook niet, dus ik ging in mijn gewone kleding naar het feestje. In tegenstelling tot alle andere Nederlanders .. (zie foto’s). Het was in ieder geval een gezellig feestje! Dat weekend waren er twee verjaardagsfeestjes; vrijdag een feestje van Anthony, een Belgische jongen studerend in Antwerpen, en zaterdag van Simon, een Nederlandse jongen studerend in Groningen. Dat was dus wederom een geslaagd weekend!

De week erna (12/10-18/10) ook weer school and feestjes. Het hoogtepunt van de week was de vrijdagavond, eerst een Italiaans diner bij ons thuis en daarna hebben we onze geweldige dance moves kunnen tonen op ‘the trafficlight party’ (ESN. Dresscode: rood – bezet; geel/oranje – one-night-stand; groen – vrijgezel). Luigi, een Italiaanse jongen uit Napels, had mij en mijn huisgenoot Kathi in één van zijn zatte buien beloofd dat hij zijn kookkunsten met betrekking tot de Italiaanse keuken wel eens zou tonen. Zo’n belofte laten wij natuurlijk niet aan ons voorbijgaan! Uiteindelijk heeft Luigi voor een groep van ongeveer 15 man moeten koken (arme jongen). Het diner zou officieel om 21:00 opgediend worden, wat uiteindelijk betekent dat we om 24:00 aan tafel schoven (zoals dat gaat op zijn Italiaans)… Maar we hebben allemaal genoten van de Italiaanse pasta met zeevruchten en de bijbehorende wijntjes .. ! Daarna kon het feest losbarsten in de Living Room, waar alle buitenlandse studenten wederom aanwezig waren.

Zoals bijna elke maandag, bestond maandag de 19e weer uit een avondje Morrissons 1. In deze kroeg betaal je op maandag 500HUF entree (ongeveer 2 euro), dit houdt in dat je de entree betaald hebt en drie consumptiebonnen krijgt (te spenderen voor 23:00). Drie halve liters bier voor nog geen twee euro, daar zegt de gemiddelde Erasmus student geen ‘nee’ tegen! Wat uiteraard inhoudt dat de dinsdagen behoorlijk zwaar zijn (vooral voor mij, aangezien ik 4 lessen heb op dinsdag). Donderdag zijn we met vier Nederlanders uit eten geweest en daarna voor een drankje naar de Szimpla gegaan. Vrijdag 23 oktober is de dag van de herdenking van de Hongaarse revolutie van 1956. Om jullie ook even wat van de Hongaarse geschiedenis bij te brengen: Hongarije was vanaf de tweede wereldoorlog onder invloed van de Sovjet Unie. Hongarije kende dus een communistisch en dictatoriaal politiek systeem, tot ontevredenheid van vele inwoners. In 1956 begonnen demonstraties, geleid door studenten die hervormingen eisten (voornamelijk meer vrijheden en hervormingen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nicole

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 24820

Voorgaande reizen:

20 Februari 2017 - 08 Maart 2017

Rondreis Costa Rica

01 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Aiesec stage @ Tourism Department, Padang

01 September 2009 - 31 Januari 2010

Studeren aan Corvinus University Budapest

Landen bezocht: