Reizen, feesten en tussendoor wat studeren... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu Reizen, feesten en tussendoor wat studeren... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu

Reizen, feesten en tussendoor wat studeren...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

29 September 2009 | Hongarije, Boedapest

Szia!

Het is alweer een tijd geleden sinds mijn laatste reisverslag! Leuk dat jullie toch berichtjes blijven plaatsen op mijn site!

Ik zal mijn reisverslag hervatten vanaf de week van 14 t/m 20 September. Die week bestond vooral uit dineren met andere 'exchange students' en stappen. Donderdag organiseerde ESN een kroegentocht, waarbij drank inbegrepen was. We kregen allerlei typisch hongaarse drankjes, zoals Pálinka (traditionele, hongaarse sterke drank), Unicum (kruidenlikeur), hongaarse wijnen, en gewoon simpele biertjes. Begrijpelijk, dat na vier kroegen te hebben bezocht iedereen flink aangeschoten en zat was! De afterparty was in de schoolclub (ze hebben hier gewoon een kroeg in de kelder van de universiteit, ongelooflijk!!). Vrijdag was één van de italianen jarig, wat natuurlijk gevierd moest worden met italiaanse pasta en rode wijn! Zaterdagochtend moesten we allemaal vroeg op, want om half 9 zouden we vertrekken richting het Balaton meer. Het kon natuurlijk niet missen dat sommigen de bus misten omdat ze de nacht ervoor te lang hadden doorgefeest... Na een uur wachten hebben we uiteindelijk besloten om maar te vertrekken zonder hen. Met enige vertraging kwamen we aan bij het Balaton meer waar we de boot namen naar het schiereiland Tihany. Op dit eiland aangekomen namen we een toeristisch treintje om de berg op te komen richting de abdij. Vanaf dit punt had je bovendien een prachtig uitzicht over het Balaton meer. Na een lunch (wat eeuwen duurt als je met een groep van ongeveer 180 studenten bent) en wat vrije tijd vertrokken we met de bus richting ons hostel. 's Avonds gingen we met de bus richting een restaurant waar ook een wijnproeverij gehouden werd. Na vier verschillende hongaarse wijnen te hebben geproefd was het tijd voor het diner. In het restaurant stonden lange houten tafels, met houten, boomstamachtige banken eraan; het eten werd opgediend op grote schalen met voornamelijk veel vlees erop; er stonden kannen met wijn op tafel; en er was live folklore muziek. Erg gezellig en typisch hongaars dus! Terug gekomen bij het hostel kon het feest losbarsten! Een DJ in een soort gymzaal op het terrein van het hostel, zonder enige bar (erg vreemd..). De volgende ochtend (zondag) aan het ontbijt kreeg ik te horen dat één van ons, een Canadees meisje (Hilary) met de ambulance was afgevoerd omdat ze een blinde darmontsteking had. Ze is onmiddelijk geopereerd in een klein dorpje aan het Balatonmeer, met maar één engels-sprekende dokter waar ze vervolgens 5 dagen heeft moeten verblijven, helemaal alleen! Gelukkig is ze nu weer terug in Budapest en voelt ze zich weer helemaal goed! Die dag hebben we een kasteel bezocht (terwijl anderen naar een waterpark zijn geweest), vervolgens hebben we gelunched in een restaurant en daarna was het alweer tijd voor de terugreis naar Budapest (met wederom vertraging omdat we een paar begeleiders in het ziekenhuis moesten ophalen).

De week erna heb ik vooral wat dingen geregeld voor de universiteit, zoals boeken kopen, kopieen maken enzovoorts. Maar in de avonden ook flink gestapt. Vrijdag was er weer een feestje van ESN, X-change Party in een kroeg, Living Room genaamd. Van te voren hebben we bij twee franse meisjes gedineerd, ze hadden franse crapes voor ons gemaakt. Zaterdagochtend zouden we om 9u de trein nemen richting Bratislava met 22 exchange students (voornamelijk Duitsers en Italianen en een paar Bulgaren en Amerikanen. Ik vertegenwoordigde Nederland in mijn eentje haha). Ik en mijn huisgenoten stonden om 8 uur klaar voor vertrek, toen we hoorden dat de rest de vorige nacht had besloten om pas na de middag te vertrekken zodat ze uit konden slapen na de X-change Party. Lekker dus dat ze ons niet op de hoogte hadden gesteld (wij waren extra vroeg naar huis gegaan zodat we toch onze uurtjes konden slapen)! Uiteindelijk waren we rond een uur of half 5 bij ons hostel in Bratislava. We zijn gaan uiteten met een groepje, daarna hebben we wat drank gekocht in een winkeltje en wat geborreld op onze hostel-kamer en vervolgens zijn we gaan stappen in Bratislava. De dag erna moesten we om 11u alweer ons hostel uit, dus toen hebben we wat sightseeing gedaan in Bratislava. Het is een erg kleine, compacte en sfeervolle stad. We hebben alles te voet kunnen doen en rond half 3 hadden we alle mooie plekjes (kasteel, paleis, kathedraal, nationaal theater, de donau en de UFO-brug) ongeveer wel gezien. Toen zijn we gaan lunchen en vervolgens moesten we rennen en een taxi nemen om de trein nog te kunnen halen. Rond een uur of 7 's avonds waren we weer terug in Budapest. Het was een erg geslaagd weekendje!

Wat betrefd de uni; ik heb nu definitief mijn vakken gekozen! (namelijk: International Organizations; Political Problems of Transition in Eastern Europe; Hungary, European Integration and European Security; the Globalization of World Politics; en ten slotte European Union (EU) Economic Policies). Ik heb maandag 3 lessen, dinsdag 4 en woensdag en donderdag maar 1 vak. Dus een lekker lang weekend gelukkig (vrijdag vrij)! Voor de vakken hoef ik niet zoveel in te lezen als in Maastricht. Je moet hier echter wel wat meer presentaties houden (tot nu toe voor 2 vakken een presentatie van 30 min.) en je hebt hier zelfs mid-term exams voor sommige vakken (echt super relaxed, want deze tentamens bevatten de stof van de eerste 7 weken en de final exams alleen de stof van de laatste 7 weken)! Verder moet ik een aantal papers schrijven voor wat vakken..

Voor volgend weekend staat er nog niets definitiefs op het programma maar we denken erover om met een aantal Erasmus studenten naar het Oktoberfest in Munchen te gaan (dat wordt dan wel iets van 8 uur treinen voor een enkele reis of een minibusje huren, dus ik twijfel nog of ik zal gaan..).

Hierbij een link naar de foto's van het reisje naar het Balaton meer, Bratislava en een aantal feestjes:

http://www.mijnalbum.nl/Album=N8SYFCAM

Liefs!

P.S. Ik had het verjaardagskaartje ontvangen Wai-yan, erg leuk!

P.P.S. Ja Suus, ik had 3opreis gekeken via internet, erg grappig! Die kroegen heb ik allemaal al van binnen gezien haha. Het is trouwens wel erg typerend voor Budapest om kroegen te hebben in leegstaande panden en kelders, dat heeft wel iets! (je moet de locatie echt weten, want van buitenaf zie je vaak amper dat er een kroeg is).

  • 29 September 2009 - 14:11

    Corine:

    Hoii,
    Dat klinkt weer als een paar fantasische weken! echt super dat je het zo naar je zin hebt en dat ESN zoveel voor jullie regelt! Als ik wat meer tijd zou hebben zou ik 'even langsvliegen'. Trouwens dat beetje studeren dat je doet klinkt toch nog redelijk veel met 6 vakken... Hopelijk kun je het allemaal inplannen ;)
    Hier in Nederland mis je overigens niet mega-veel. Alles is weer vollop in gang. Studeren, Plato, Hockeyen, Magister... Maar wel allemaal heel leuk :) tot spreeks (gb/hyves etc)
    Genietze, liefs xxx

  • 29 September 2009 - 14:35

    Sophie:

    Aaah ben je ook in/op de UFO geweest in Bratislava?!! daarboven in dat restaurant ben ik naar de wc geweest met dat enorm gaaf uitzicht! :p

    Foto's zien er allemaal echt super mooi/gezellig uit.. Misschien moet ik er ook een x heen gaan, leer ik misschien eindelijk wijn drinken ;)
    xx

  • 29 September 2009 - 15:46

    Suus:

    haha idd sophie er wordt wel heel veel wijn gedronken. Bijna elke week wel n wijnproeverij.
    Je weekenden klinken erg leuk nicole! Je blijft maar feesten daar. Ook mooie foto's vooral die van het balatonmeer.

  • 29 September 2009 - 17:49

    Marion:

    Hallo Nicole,

    Jullie mam had mij (je overbuurvrouw in Bladel) attent gemaakt op je site, en ik dacht, toch maar eens even kijken. Het klinkt reuze zwaar allemaal... En helemaal naar Munchen... Grappig he dat je als je al zo'n eind weg bent de afstanden opeens heel anders ziet.

    Het klinkt superleuk: geniet ervan, Dirk en ik zijn stiekum een klein beetje jaloers!!!

    Groetjes, Marion

  • 30 September 2009 - 11:19

    Hilde:

    Wooow jij hebt weer een paar goede weken gehad daar!! Lekker!
    Het klinkt allemaal fantastisch die feestjes en tripjes! Ook leuk dat je zoveel met internationale studenten daar veel kan doen. ESN heeft het goed voor elkaar ja. Geniet ervan, en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Liefs Hilde

  • 30 September 2009 - 12:56

    Franca En Hub:

    hallo Nicole,
    Mooie foto's trouwens. Jullie beleven heel wat. waren wij noch maar eens jong!! geniet ze!!

  • 03 Oktober 2009 - 16:52

    Wiesje:

    Hee Nicole!
    Hoe is het daar? Zo te lezen maak je het goed! :D Wauw je hebt echt gave foto's! We missen je gezelligheid bij het Spoorke wel! Heel veel plezier nog, geniet ervan!
    Liefs X Wiesje

  • 04 Oktober 2009 - 10:13

    Rita:

    Ha Nicole,
    Kei leuk om het reisverslag te lezen.
    Zeer pittige studie wat je volgt. Fijn dat je het daar naar je zin hebt maar ik had ook niet anders verwacht van je!. TOP!.
    119 dgn. lijkt van te voren erg lang maar is zo voorbij.
    Deze ervaring nemen ze je niet meer af, en Nederland blijft wel op je wachten.
    Studie uren vallen mee lees ik en je ziet veel van de omgeving daar.
    Zeker de moeite waard.
    Nicole: het gaat je goed!
    Gr.Rita

  • 06 Oktober 2009 - 11:38

    Oma En Opa Frijters:

    Hoi Nicole,

    Hier een berichtje uit Bladel, hier is alles goed hoop bij jullie ook.
    Geniet van je mooie omgeving en nog veel studeer plezier.

    Groetjes uit Bladel

  • 22 Oktober 2009 - 13:12

    Waiyan:

    haha leuk dat je hem hebt ontvangen ;) Wat een verhaal weer! Jij zit daar niet stil wel? Ben je nog naar oktoberfest geweest? Ik ben trouwens geslaagd voor mijn rijbewijs! Veel plezier met feesten!

  • 20 November 2009 - 11:54

    Opa En Oma Frijters:

    Zoals op de foto's te zien is de omgeving prachtig. Hier in Bladel is alles goed, we hopen daar ook en nog heel veel plezier.

    Groetjes Opa en Oma Frijters

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nicole

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 24819

Voorgaande reizen:

20 Februari 2017 - 08 Maart 2017

Rondreis Costa Rica

01 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Aiesec stage @ Tourism Department, Padang

01 September 2009 - 31 Januari 2010

Studeren aan Corvinus University Budapest

Landen bezocht: