De tijd vliegt! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

09 December 2009 | Hongarije, Boedapest

Hallo allemaal,

Wat vliegt de tijd zeg! Het is alweer meer dan een maand geleden sinds mijn laatste reisverslag en in minder dan twee weken begint mijn kerstvakantie al!

De afgelopen weken waren niet veel anders dan de weken ervoor; voornamelijk studeren en feesten dus. Alhoewel er wel een paar noemenswaardige dingen zijn gebeurd! ‘Dutch Night’, mijn ouders, Roel en Katrien op bezoek én tentamens in opkomst!

Een paar weken geleden hebben we ein-de-lijk een keer een ouderwetse Nederlandse avond gehouden met ongeveer 7 Nederlanders. Dat houdt in: stamppot met rookworst, Nederlandse muziek en ouderwetse bierspelletjes. Het culinaire hoogstandje was uiteindelijk hutspot geworden (met een Nederlands biertje erbij). En natuurlijk ontbraken de pepernoten deze avond ook niet! (dit diner was niet mogelijk geweest zonder de Nederlandse bezoekers die allemaal wat Nederlandse producten voor ons mee hebben genomen). Geslaagde avond dus!

Het laatste weekend van November had ook ik Nederlands bezoek! Vrijdagmiddag (27/11) zag ik, na iets minder dan 3 maanden, mijn moeder, vader en broertje weer eens. Ik heb ze dat weekend een zo goed mogelijke impressie proberen te geven van de stad waar ik momenteel in woon en het leventje dat ik hier leid. Helaas hebben ze mijn vrienden hier niet gezien aangezien vrijwel iedereen de stad uit was of zelf bezoek had. Zelfs mijn huisgenoten waren het hele weekend van huis, wat aan de andere kant ook wel prima uitkwam; mijn gasten hebben namelijk gewoon bij mij in huis kunnen verblijven. Vrijdagmiddag hebben we rustig een kopje koffie gedronken en daarna heb ik de universiteitsgebouwen, de markthal en de Donau laten zien. ’s Avonds hebben we rustig wat gedronken in een kroegje en zijn we gaan uit eten. Zaterdag hebben we voornamelijk in de Pest-zijde van de stad doorgebracht met een bezoekje aan het Parlement (inclusief een rondleiding), de St. Stephen’s basiliek (inclusief een klim naar de top), de Opera, het Nationaal Museum en, niet te vergeten, de kerstmarkt. ’s Avonds zijn we de ‘Gellert hill’ opgeklommen om de citadel te bekijken (Buda zijde), hierbij heb je een prachtig uitzicht over de stad. Natuurlijk wederom uit eten. Daarna zijn we naar Szimpla gegaan, een typisch Hongaarse kroeg (een leegstaand pand dat omgetoverd is tot kroeg; je komt daardoor de raarste dingen tegen, namelijk badkuipen, oude boekenkasten, schemerlampen, oude autostoelen die uit een bus gesloopt zijn etc.). Beetje alternatief dus, maar het heeft zeker sfeer! Zondag zijn we naar een badhuis/spa geweest, ‘Széchenyi bath’, om even lekker te relaxen. Via het stadspark en Heldenplein zijn we toen terug gegaan naar het centrum. De rest van de middag moest ik, helaas, mijn presentatie voor gaan bereiden. Mijn ouders, Roel en Katrien hebben toen nogmaals de ‘berg’ beklommen aan de Buda-zijde om het Buda kasteel, de Nationale Galerij en de Vissersman Bastion te bezichtigen. ’s Avonds hebben we het weekend afgesloten met heerlijke hapjes in het tapas restaurantje. En maandag vroeg ochtend vertrok mijn bezoek alweer … Ik heb erg genoten van dat weekend!

Wat ook wel grappig was; vorige week woensdag waren we buitengesloten. Ik was de laatste die de deur uitging die ochtend en gooide de deur achter me dicht. Toen ik de deur goed op slot wilde draaien met mijn sleutel, kwam ik erachter dat de sleutel als maar door bleef draaien. Wat bleek; Pier Paolo had zijn sleutel op de binnenkant van de deur laten zitten. Gelukkig was ons probleempje vrij makkelijk opgelost: één telefoontje naar de eigenaar van het appartement en er staat binnen een uur al iemand op de stoep om de deur open te maken, kosteloos zelfs.

Verder zit ik nu flink in de stress vanwege de eindtentamens haha. Deze week heb ik twee presentaties en twee papers, volgende week 5 tentamens. Dus dat is allemaal best heftig. Vooral aangezien sommige leraren menen op het laatste moment nog wat ‘leuke’ uitstapjes te moeten regelen, inhaallessen te moeten plannen en erop staan dat hun lessen gewoon doorgaan tijdens de tentamenweek. Maar goed, nog twee weekjes er tegenaan en dan kan het leuke leven weer beginnen!

Aanstaande zaterdag organiseert ESN alvast een ‘Farewell Dinner’ voor alle internationale studenten. Beetje raar gepland, net voor de tentamens, maar dit diner mogen we natuurlijk niet missen! ‘All you can eat, all you can drink’, dus ik ben benieuwd of het wat wordt. Maar het gaat natuurlijk om de gezelligheid!

Vrijdag na de tentamens (18 Dec.) hebben we ons zelfgeorganiseerde afscheidsfeestje, het concert van David Guetta (we hebben dus nog mooi kaartjes op de kop kunnen tikken, voor nog geen 20 euro zelfs!) !! Mijn Duitse huisgenote, Kathi, vertrekt de 20e weer richting Berlijn; en mijn Italiaanse huisgenoot, Pier Paolo, heeft zijn vlucht op de 23e geboekt. Vanaf dan zal ik dus het hele rijk voor me alleen hebben tot het einde van het jaar. Zelf heb ik besloten om kerst en oud op nieuw in Boedapest door te brengen, en met mij vele anderen. Ook zijn er verscheidene mensen die voor kerstmis naar huis gaan en daarna terug komen voor Nieuwjaar. De specifieke plannen zijn nog niet bekend; waarschijnlijk samen dineren met kerst en samen feesten met Nieuwjaar.

De plannen voor de rondreis in Januari zijn nu ook wat concreter. Ik heb nog twee Nederlandse meiden kunnen overtuigen om ook mee te gaan reizen, Linda en Claire. Dus we zullen met vijf Nederlanders een aantal Oost-Europese steden gaan bezoeken. We hebben al een avond bij elkaar gezeten om een grove route uit te stippelen. Zoals het er nu naar uitziet gaan we de volgende steden bezoeken: Ljubljana ( hoofdstad van Slovenië ), Zagreb ( hoofdstad van Kroatië ), misschien Split ( een plaatsje in Kroatië, aan zee ), Sarajevo ( hoofdstad van Bosnië en Herzegovina ), Belgrado ( de hoofdstad van Servië ), daarna misschien Timisoara en Cluj ( twee steden in Roemenië ) en we zullen via de Hongaarse stad Debrecen weer terugkeren in Budapest. Mijn paspoort ligt al klaar bij de Nederlandse ambassade, die hoef ik alleen nog maar even op te halen. Mijn terugvlucht heb ik gisteren geboekt. 22 Januari, rond de middag, zal ik weer voet zetten op Nederlandse bodem. En vanaf 1 Februari zal ik mijn leventje in Maastricht weer gaan hervatten.

Ik denk dat jullie nu weer helemaal op de hoogte zijn! ;)

Groetjes,
Nicole

P.S. Ik heb weer foto’s in het vorige album toegevoegd.

  • 09 December 2009 - 08:14

    Marianne :

    Hallo Nicole, Leuk om weer een verslag te ontvangen en te lezen. Ik merk dat je je vooral niet verveelt. Het lijkt soms wel of je tijd tekort komt. Geniet maar goed en succes met je studie. Hele fijne kerstdagen en een gelukkig 2010.

  • 09 December 2009 - 10:14

    Marion:

    Haaa Nicole! Ik keek nog eens op je site en ja hoor, toevallig weer een berichtje. Leuk om te lezen! Mooi dat alles zo goed gaat daar en dat nog veel meer gaat zien. Ik wens je ook alvast een heel goeie kerstvakantie!

    XX Marion

  • 13 December 2009 - 13:39

    Fam. Wouters:

    Hoi Nicole,

    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Nog even doorbijten en dan gaat er weer een mooie tijd voor je komen. Geniet de komende periode in Budapest nog en van de reis die je gaat maken. Alvast fijne kerstdagen en een knallend nieuwjaar!!
    Groetjes en tot ziens in Nederland.
    Wilgard, Jacqueline, Stijn en Iris.

  • 15 December 2009 - 12:15

    Ingrid Vervoort:

    Hallo Nicole,

    Leuk om te zien dat je het zo goed naar je zin hebt daar in Boedapest! Ook prachtige foto's! Als het nu niks wordt op de Universiteit kun je volgens mij wel een opleiding fotografie gaan doen, haha! Ik had afgelopen zaterdag nog veel leuke verhalen over je gehoord van je moeder. Zij hadden het volgens mij ook heel goed naar hun zin gehad daar! Hoe is verder het weer daar nu? Hier is het op het moment -6, dus lekker fris. A.s. zaterdag gaan wij met het gezin naar Oostenrijk op wintersport, leuk leuk! Ga jij nog iets doen in de vakantie? In ieder geval nog veel plezier in Boedapest en met het rondreizen! En alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!

    Groeten,
    Ingrid

    p.s. hopelijk staat het bericht er niet twee keer op, want het internet doet raar.

  • 19 December 2009 - 18:21

    Opa En Oma:

    We hebben je verslagen gevolgd. Prachtig !! En dat je het zo goed naar je zin hebt, geweldig.
    Fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling.
    Geniet van je voorgenomen rondreis in jan. 2010, mooi mee genomen . Groetjes

  • 20 December 2009 - 05:51

    Bas Vervoort:

    hoi nicole, zo te lezen heb je het daar wel goed naar je zin heb je daar een witte kerst, jij gaat dus ook nogal wat reizen doe je goed
    fijne kerst dagen en alvast een gelukikig nieuw jaar

    groeten van down under bas

  • 22 December 2009 - 17:46

    Piet En Marianne:

    hallo nicole,

    leuk toch die verslagen blijven we een beetje op de hoogte. Geniet nog van je dagen in hongarije en van je rondreis. Alvast fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar. Tot eind januari!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Nicole

Actief sinds 24 Aug. 2009
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 24813

Voorgaande reizen:

20 Februari 2017 - 08 Maart 2017

Rondreis Costa Rica

01 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Aiesec stage @ Tourism Department, Padang

01 September 2009 - 31 Januari 2010

Studeren aan Corvinus University Budapest

Landen bezocht: