De Beste Wensen voor het Jaar 2010!! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu De Beste Wensen voor het Jaar 2010!! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nicole Segers - WaarBenJij.nu

De Beste Wensen voor het Jaar 2010!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Januari 2010 | Hongarije, Boedapest

Hallo,

Weer eventjes een kort berichtje vanuit Budapest.

Ten eerste, een gelukkig Nieuwjaar allemaal!

Het diner op kerstavond was zeer geslaagd! Anthony had voor de gans (of eend; daar is nog steeds onenigheid over) gezorgd, Roberto had een Italiaanse pasta uit de oven gemaakt en de Aziatische meiden hadden ook verschillende gerechten bij, namelijk een kip schotel, een bief schotel en aardappelpuree. Dan en Linda hadden voor een overheerlijk toetje gezorgd, chocolademousse met ijs. En natuurlijk ontbrak de kerstboom niet! We hebben gezellig gedineerd met zijn allen en daarna nog wat geborreld. Eerste kerstdag ben ik gaan uit eten met Claire, Dan en Floris. Tweede kerstdag was verder niet speciaal.

Na de kerst ben ik drie daagjes weggeweest met Hilary, Anthony en Dan (Canadese, Belg en Nederlander respectievelijk). We zijn de 27e vertrokken richting Krakow (/Krakau), Polen. Helaas schort het in Oost-Europa nog vaak aan logica en efficiëntie, daardoor duurt een reisje Budapest-Krakow 11 tot 12 uur. De eerste trein hadden we gemist, nadat we alle perrons op treinstation Budapest Keleti gezien hadden. We werden namelijk naar alle uithoeken van het station gestuurd door conducteurs die allemaal beweerden dat ze ons naar het juiste perron stuurde. Gelukkig vertrok er later die ochtend nog een trein, deze keer waren we wel op tijd op het juiste perron. Na een twee uur lange tussenstop in een klein Tsjechisch stadje (ja, de trein richting Krakow gaat via Tsjechië, behoorlijk om, ik weet het) en een hectisch overstappunt ergens in Polen, waar we 5 minuten de tijd voor hadden (dat is natuurlijk onmogelijk, aangezien treinen wel eens vertraging hebben en je het juiste perron ter plekke moet uitzoeken met geen mens om je heen die een beetje Engels spreekt). Gelukkig kwam er 15 minuten later nog een trein en zaten vele mensen in hetzelfde schuitje als wij. Rond een uur of 9 ’s avonds arriveerde we eindelijk in Krakow. Voordat je het weet is er een dag om. De 28e hebben we een bezoekje gebracht aan Auschwitz en Birkenau. Dat was ongeveer 2 uur bussen vanaf Krakow. We hebben een 3 uur lange rondleiding gehad met een gids in beide concentratiekampen. Het was echt heel erg indrukwekkend. Die dag was het ontzettend koud en het sneeuwde, dat versterkt het inlevingsvermogen en het verdrietige gevoel omdat je dan nog beter kan voorstellen onder welke gruwelijke en barre omstandigheden die mensen geleefd moeten hebben. We begonnen bij Auschwitz, wat ongeveer 10 minuten bussen van Birkenau ligt. Auschwitz was al ontzettend indrukwekkend, vervolgens kom je in Birkenau wat 30 keer zo groot is, dat was wel echt heftig. Helaas mochten we alleen maar buiten fotograferen. In Auschwitz hebben ze namelijk in de gebouwen zelf een soort museum gemaakt met voorwerpen (kleding, schoenen, haar, documenten etc.) en foto’s (voornamelijk over deportaties en het leven in een concentratiekamp). Er is één gebouw wat nog origineel is van binnen, daar zie je de kamers en strafcellen. Ook hebben we één kleine gaskamer gezien in Auschwitz, in Birkenau waren veel grotere gaskamers (waar ze 2000 mensen in één keer konden vermoorden) maar die zijn opgeblazen vlak voor het einde van de tweede Wereldoorlog (alleen de restanten zijn nog te zien). Heel heftig dus allemaal, maar persoonlijk vind ik dat je het een keer gezien moet hebben. Die avond zijn we gaan uit eten (wat spot goedkoop is in Polen!) en daarna zijn we naar een kroeg gegaan. De 29e begonnen we met een rondleiding met gids door Krakow. De wandeltocht duurde ongeveer 2 uur (een verkorte rondleiding vanwege de kou), maar na een uur vroren onze tenen er al bijna af en was de vrouwelijke gids zo vriendelijk om met ons een koffiehuisje binnen te gaan zodat we even op konden warmen voordat we de wandeltocht hervatte. Na deze rondleiding door het oude stadscentrum zijn we naar een getto wijk gegaan waar je herdenkingen aan de Jodenvervolging kan vinden, naar een markthal, een kerk, een kasteel en een chocolaterie. Ik verwachtte niet veel van Krakow, maar tot mijn verbazing is het toch echt een hele mooie stad. Het is klein, maar ontzettend sfeervol en mooi, met veel oude gebouwen (je ziet ook nog delen van de oude stadsmuur) ondanks het feit dat Krakow vaak is bezet en gebombardeerd. Die avond zijn we weer gaan uit eten en om 22 uur vertrok onze trein terug naar Budapest. We dachten dat we een ticket hadden voor een rechtstreekse slaaptrein, maar daar bleken we totaal naast te zitten. Blijkbaar moest je reserveren voor een slaapcabine en zelfs voor een zitplek als je zeker wilt zijn dat je plaats hebt. We moesten dus toch overstappen omdat de rechtstreekse trein alleen maar slaapwagons had. We zijn daarom maar in het Praag-gedeelte van de trein gestapt (er waren drie bestemmingen voor deze trein Wenen, Praag en Budapest), vervolgens zijn we uitgestapt op één of ander station, waar we een zitwagon vonden naar Budapest. Het klinkt nu vrij simpel, maar het was alles behalve simpel aangezien we niet wisten waar we moesten overstappen, waar de treinen vertrokken, welk gedeelte van de trein we moesten hebben enzovoorts. Het feit dat niemand bereid is om je te helpen en er maar een enkeling Engels spreekt, maakt het alleen maar moeilijker. Met een beetje geluk kom je een jonge student tegen, maar anders is het einde zoek. Dus na een slaaploze, dramatische nacht kwamen we gelukkig om half 9 ’s ochtends weer veilig in Budapest aan. Toen ben ik lekker mijn bedje in gekropen en ’s middags wat warme sokken en een muts aangeschaft voor de rondreis in Januari (ik heb mijn lesje wel geleerd na twee dagen Polen! Het was daar boven nul, maar het voelde enorm koud aan vanwege de wind en bevroren grond). ’s Avonds werd ik uitgenodigd voor een borrel bij Roberto thuis. Jessica was naar huis geweest met kerstmis (ze woont in Milaan) en had een koffer vol Italiaanse producten mee terug genomen naar Budapest. Dus die avond hebben we allerlei heerlijke Italiaanse hapjes gehad.

Gisteren ben ik begonnen met mijn eerste spulletjes te pakken, een vreemd gevoel hoor. ’s Avonds werden we rond 20 uur bij Dan, Jorg en Chuck thuis verwacht voor de ’preparty’. Weer stond er een hele tafel vol met eten, van koude pasta, tot fruitsalade, tot oliebollen. We waren met ongeveer 50 man tijdens deze flatparty omdat heel veel mensen vrienden op bezoek hadden voor Nieuwjaar. Net voor 12 uur zijn we naar Blaha Lujza gegaan; op dat plein was een bandje aan het optreden. In de stromende regen zijn we daar het nieuwe jaar in gegaan. Daarna gingen we richting een New Year’s Party in een winkelcentrum. De Italianen hadden VIP kaartjes gekocht, wij gewone kaarten. Natuurlijk wilden we wel samen feesten, dus zijn wij het VIP gedeelte ingeslopen. Vrij makkelijk, aangezien ze dat gedeelte met hekken hadden afgezet (daar is natuurlijk vrij gemakkelijk over heen te klimmen). Het was in ieder geval een geslaagd feestje!

Vandaag en morgen nog in Budapest en de derde hopelijk richting Ljubljana. We moeten morgen even treinkaartjes zien te regelen. De plannen voor de rondreis zijn nog ongeveer hetzelfde, we hebben alleen Split van het rijtje geschrapt omdat het heel moeilijk is daar met openbaar vervoer te komen. We gaan nog steeds met de vijf Nederlanders op pad, maar misschien dat er in het begin nog wat andere mensen zich bij ons aansluiten. Ik ga geen laptop meenemen, dus waarschijnlijk horen jullie pas weer iets van mij als ik weer in Nederland ben. Ik heb mijn vlucht geboekt voor 22 Januari, zoals jullie waarschijnlijk nog wel weten. We hopen de 20e terug te zijn in Budapest, zodat we nog één rustig dagje hebben voordat we terug vliegen (ik reis weer met Linda en Dan).

Groetjes!

P.S. Nieuwe foto’s op http://www.mijnalbum.nl/Album=LUHFLLK4

• 01 Januari 2010 - 20:44

Fam. Wouters:

Hoi Nicole,

Gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor 2010.
    Wij wensen je nog een hele mooie vakantie toe en doe voorzichtig!
    Groetjes en tot ziens in Nederland.

Wilgard, Jacqueline, Stijn en Iris.

• 08 Januari 2010 - 13:39

Opa En Oma Frijters:

Gelukkig nieuwjaar. Bedankt voor je mooie kaart. Je hebt mooie verslagen op je site gezet. Hier in Bladel kun je schaatsen en er ligt sneeuw.

Groetjes uit Bladel

• 08 Januari 2010 - 14:52

Sophie:

Haha wat een gedoe met het openbaar vervoer daar!
    Maar klinkt allemaal erg leuk/indrukwekkend!

• 22 Januari 2010 - 19:55

Fam Vervoort:

Welkom thuis Nicole.
    groetjes en de vakantieverhalen horen we nog wel?
    johan en sjan vervoort